„Nie wystarczą dobre pomysły. Potrzebna jest energia, współpraca i finansowanie” – to jeden z wniosków z Giełdy Rozwiązań Cyrkularnych, którą współorganizował Polski Pakt Plastikowy.
– Zmiana zaczyna się u źródła. Dlatego właśnie promujemy podejście Ellen MacArthur Foundation – mówiła podczas otwarcia Giełdy Rozwiązań Cyrkularnych Małgorzata Greszta, inicjatorka Polskiego Paktu Plastikowego i partnerka zarządzająca CSR Consulting. Czerwcowe wydarzenie pokazało, że realna transformacja opakowań wymaga współpracy nauki, biznesu i innowatorów. Najważniejsze jednak, że ta transformacja już się dzieje i mogliśmy rozmawiać o konkretnych wdrożeniach oraz zaawansowanych projektach pilotażowych.
Co wybrzmiało najmocniej?
• Innowacja często rozbija się o skalowalność.
• Startupy potrzebują nie tylko testów, ale środków na wdrożenia.
• Firmy i naukowcy muszą się uczyć rozmawiać wspólnym językiem.
- Ważne są pilotaże i odwaga do podjęcia pierwszych kroków.
- Podjęte ryzyko procentuje.
Jak mówił prof. Bolesław Rok, „dobra innowacja to taka, która przynosi realną wartość środowiskową i społeczną – nie każda modna technologia to zmiana na lepsze”.
Dlatego z perspektywy uczestników konferencji kluczowe są:
- dostęp do rzetelnych informacji,
- odwaga do działania,
- i konkretne środki na przejście z fazy testów do wdrożeń.
Nie wystarczy mówić o innowacjach. Trzeba je po prostu zacząć – i wspólnie rozwijać. Spotkanie obfitowało w przykłady 2-3 firm, współpracujących wokół danego rozwiązania.
W CSR Consulting od lat wspieramy systemowe zmiany i zawiązujemy inicjatywy, które łączą perspektywy. Jednym z takich projektów jest właśnie Polski Pakt Plastikowy, który 11 czerwca zorganizował już trzecią edycję Giełdy.